Back in Coimbra! - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van BrittVerboven - WaarBenJij.nu Back in Coimbra! - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van BrittVerboven - WaarBenJij.nu

Back in Coimbra!

Blijf op de hoogte en volg

04 April 2016 | Portugal, Coimbra

Boa noite!

Zondag 27 maart zijn mijn ouders aangekomen in Coimbra. Ik heb hen dan Coimbra laten zien en zo ben ik ook voor de eerste keer in de oude bibliotheek, kapel en paleis van de universiteit geweest. De boeken in de bib worden niet meer gebruikt en worden onderhouden door de vleermuizen die er wonen. Ze eten de insecten op, en daardoor blijven de boeken goed bewaard. Verder hebben we Portugese koffie (galao) en taartjes (Pasteis de Natas) gegeten. 's avonds zijn we met z'n allen een Portugese specialiteit gaan eten (Bacalhau). Dit is een serieus stuk vis dat voor mij niet direct voor herhaling vatbaar is.
Maandag 28 maart zijn Hanne, Anse en ik met mijn ouders op zoek gegaan naar een zinkgat in een natuurpark. Dat zou een natuurfenomeen zijn waar we allemaal wel benieuwd naar waren. We zijn met goede moed vertrokken naar het gebied waar de hoogste berg van Portugal ligt. Waar we niet bij stil stonden, was de dichte mist en het slechte weer. Op het hoogste punt was het 2,5 graden. We hebben het zinkgat nooit gevonden, maar in mei gaan we terug!
Dinsdag 29 maart: Komst Berre! Mijn broer is dinsdagmorgen aangekomen in Porto met het vliegtuig vanuit Charleroi. Samen met mijn ouders heb ik hem opgehaald, maar zoals te verwachten was hij heel moe van zijn andere reis naar Berlijn. Hanne, Anse en ik zijn meegegaan naar hun hotel om te genieten van de Spa. zo konden we nog uitrusten voor onze echte stagedag!
Woensdag en donderdag 30 en 31 maart: eerste stagedag na de vakantie! Ik werd opgevangen door enfermeira Martha. Zij is de enige die Engels sprak die aanwezig was en zal mij ook begeleiden gedurende mijn stageperiode. Er werd ook een Portugese studente bij ons geplaatst om eventuele onverstaanbare Portugese uitleg te vertalen. Buiten glycemies, bloeddrukken en temperatuur nemen heb ik eigenlijk niet veel gedaan. Ik heb één patiënt gewassen met de andere student. Er zijn hier wel bepaalde regeltjes die strikt worden nageleefd, bijvoorbeeld in welke richting het laken moet liggen. En een bloedname gebeurt met een gewone spuit. En het opgevangen bloed wordt dan overgespoten in de vacuumtubes. Er zijn heel wat toestanden waar we aan moeten wennen. De shock is nog niet helemaal over! 's avonds hebben we onze eerste Portugese les gehad en hebben we de kleuren geleerd.
Vrijdag en zaterdag 1 en 2 april ben ik met mijn ouders en broer Lissabon en Porto gaan bezoeken. 's avonds zijn zij weer met het vliegtuig huiswaarts gekeerd.
Zondag 3 april hebben we onze was nog eens gedaan en ben ik in de namiddag op stage geweest. Er liggen niet veel patiënten, dus ik heb veel uitleg gekregen van mijn nieuwe enfermeiro. Hij heeft in Engeland gewoond, dus kan goed Engels. Altijd mooi meegenomen!
Maandag 4 april ben ik met de vroege op stage gegaan en heb ik heel veel tijd gehad. we hebben per verpleegkundige 3 patiënten en wij hadden er enkel die konden stappen, en deze worden gewassen door de zorgkundigen. Buiten wat medicatie klaargelegd en gegeven, heb ik enkel nog bloeddrukken gemeten. Om de tijd te doden heb ik heb mijn opdrachten voor school nog eens doorgelezen gelezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 15 Maart 2016
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 3674

Voorgaande reizen:

14 Maart 2016 - 10 Juni 2016

Portugal

Landen bezocht: